reklama

Nejedzme odpad: časť 01

V poslednom čase si všímam podrobnejšie čo vlastne pchám do svojich útrob. Nie len kvôli zdraviu či narastaniu hmotnosti, ale aj kvôli tomu, že chcem jesť hodnotné a chutné potraviny. Čím ďalej sa venujem kontrole skladby potravín, tým vo mne narastá úžas, ako sa časy zmenili. Voľakedajší potravinársky priemysel sa dnes už s kľudom gentlemana môže premenovať na chemické závody. Triky, ktoré na nás výrobcovia potravín šijú sú zväčša na najjednoduchšej báze: vyrobiť niečo, čo chutí ako kvalitná potravina, ale za zlomok jej ceny. Budem sa sem snažiť uvádzať príklady, aby ste si vedeli predstaviť, čo Vás môže očakávať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (69)

Príklad prvý:

Mal som obrovskú chuť na Nutellu, (pre neinformovaných: lieskovooriešková pomazánka), v nemenovanom obchode, ktorý mám nablízku som našiel jej náhradu. Volalo sa to Mister Choc (Pán Čok v doslovnom preklade ;-) ) čokoládovo lieskovooriešková nátierka. Cena bola trošku prekvapivá (nižšia než som očakával, ale nie až natoľko aby mi prišla podozrivá). Hrdý názov, hovorím si. Pán s takým názvom hádam nebude trochár, a bude obsahovať riadne množstvo čokolády, či kakaového prášku.

Mister Choc, čokoládovo lieskooriešková nátierka
Mister Choc, čokoládovo lieskooriešková nátierka 

Obrázok vyzerá prívetivo, krajec sendviču je natretý hrubou vrstvou, lieskový orech naznačuje, že by mala mať nátierka orieškovú príchuť. Ako sa však hovorí, dôveruj, ale preveruj, pozrel som sa Pánu Čokovi na chrbát

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Vnútornosti Pána Čoka
Vnútornosti Pána Čoka 

To už vábivo vôbec nevyzerá. Pre neznalých: zloženie musí nasledovať od zložky, ktorej je v produkte najviac, po zložku ktorá je zastúpena najmenej. Takže pekne po poriadku.

  • Cukor, no cukor je zdroj energie, a samozrejme hlavný zdroj sladkej chuti, očakával som jeho hojné zastúpenie, presný obsah nie je však uvedený

  • rastlinný olej, tu sa začína hlavná zrada, rastlinný olej, a na prvých miestach ? Čo to je ? Nuž, odpoveď je jednoduchá, dopĺňa gramáž výrobku. Obsah - takisto nie je uvedený.

  • sušená sladká srvátka, tiež dopĺňa gramáž, jej obsah som ochotný akceptovať. V takomto druhu nátierky až niekde medzi čokoládou, či kakaom, a lieskovými orieškami. Srvátka je druhotná surovina pri výrobe mliečnych výrobkov, napr syrov. Srvátka sa používa napríklad aj do práškov na rast svalovej hmoty, je veľmi bohatá na bielkoviny. Jej obsah nie je uvedený.

  • kakaový prášok, výborne, dopracovali sme sa k niečomu, čo by mal Pán Čok skutočne obsahovať, a medzi prvými miestami. Jeho obsah je v takejto nátierke proste nutný. Celkový obsah kakaového prášku v tejto nátierke je 5%

  • Pasta z jadier lieskových orieškov, tiež nutná, veď je to čokoládovo - lieskovo oriešková nátierka, zastúpenie je však úbohé - 2%

  • emulgátor: slnečnicový lecitín, nie nemusíte sa báť, je to naozaj zdraviu prospešná látka - antioxidant, znižuje hladinu škodlivého cholesterolu, pomáha premieňať tuky na energiu. Jeho obsah : >= 2%

To je taký približný rozbor obsahu, pre mňa osobne, nie je uspokojivý, ale možno to chuťovo bude dobrá nátierka. Vzal som ho teda skusmo domov.
Matematický rozbor
Musíme začať s tým čo vieme, čiže: 5% kakaovej hmoty, 2% lieskovo orieškovej pasty a >= 2% lecitínu, budem idealista a poviem si že je sú tam skutočne 2 %. To máme spolu 9%, 4o tvorí zvyšok ? nuž hlavne cukor a olej, plus srvátka. v tom poradí.

Chuťový test Pána Čoka
Nabral som si lyžičku a ochutnal. Prvé čo som cítil bola sladkosť, a bohužial olejnatosť. Po lieskových orieškoch ani chýru ani slychu. Nečudo - 2% zložky zrejme moj jazyk nezacíti, azda iba keby tých 2% bol ocot. Všetko je zabité sladkou a olejnatou chuťou, prevalujem na jazyku prakticky srvátku zmiešanú s množstvom cukru a olejom... Pre mňa - žiadna výhra. Takýto produkt už doma nemusím. Dovidenia Pán Čok, netešilo ma....
Záver
Ako rozmýšľam, tak rozmýšľam - Pán Čok ma evidentne klame telom: na obrázku lieskový oriešok... prečo tam miesto neho nie je kopec cukru, prípadne fľaška rastlinného oleja, alebo vrecko so srvátkou... Veď to je hlavné zastúpenie. A klame aj rečou: Čokoládovo lieskovo oriešková nátierka. Pche. Nie náhodou Cukro olejový krém ? Kto by si to však potom kúpil. Či nie ?

Martin Durik

Martin Durik

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Martin Durik------------ Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu